onsdag 2 Juni 2010 - bara borta

nu är mina backspegelglas stulna igen. Limmade fast dom sist, så jag trodde dom var säkrade för gott. Föll dock på eget grepp, då dom nu va tvungna att ta hela bilen. Jodå, ni läste rätt. Bilen är borta! Kom hem från Slovenien igårkväll (efter ännu en 17 timmars dag), och idag va bilen puts väck. Tänkte först att jag glömt var jag parkerade, men icke.
Var hos polisen här i Bu o rapporterade det hela. Säga vad man vill om ungrare, men polisresurser har dom gott om. Satt i "förhör" i fyra timmar. Inklusive en tur i polisbil till brottsplatsen, där även dom kunde konstatera att min bil inte stod där jag påstod att jag ställt den. Dom till och med undersökte marken runtom. Kanske dom letade fimpar att skicka på DNA-analys. Vad vet jag. Men full utredning var det iallafall. Känns tryggt o bra. Till skillnad vad man hör från Sverige; Utredningen nedlagd i brist på spaningsunderlag. Detta konstaterar dom utan ens ha lyft ett finger, eller ens frågat om vad som är borta. Bara suckar, och avslutar det hela.
Jag har fler "bevis" på hur ungerskt polisarbete fungerar; en gång blev en av mina kunder robbad på plånboken på öppen gata. Efter polisanmälan på åtta sidor blev det att titta i förbrytar registret, några hundra kort att kolla igenom. Sen ut med polisbil, där dom smög runt i maklig fart i alla skumraskkvarteren. Med oss som passagerare för att peka ut rövaren i fråga, huttifall han fortfarande va i farten. Utan resultat.
En annan gång, för sådär hundra år sen, hade vi inbrott i vår lägenhet. Jisses vad poliser som va där o snokade. Ett gäng knackade dörr hos grannarna, ytterligare två letade fingeravtryck och tog minst 100 foton. Två andra intervjuade oss i flera timmar. Att dom sen inte fick fast förövaren är en annan historia.
Skulle bilat till Sverige på söndag, men nu blir det till att flyga istället. O vår bilsemester i Italien o Frankrike hur blir det med den? Om dom inte hittar bilen igen förstås. Men damen på försäkringsbolaget gav oss inget större hopp om att få återse vår gamla "Donc"



Comments
Postat av: Tuttan

Far du ingen ny bil av försäkringen? Vilket sprak hölls förhören pa? Ungerska??? Kanske inte konstigt att det tog sa lang tid, da.......

Köp en skrotbil för Bu, och las in langfärdsbilen!

2010-06-03 @ 12:42:45

Give your comments here:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0