Lör 23/8 2008 - Ungern och ungrare

Vad det är för skillnad på att bo i Ungern och Sverige???

Jo, det ska jag genast tala om.

Den största skillnaden att här jäktar man inte i onödan. Inte annars heller föresten..

Enligt inofficiell statistik har det ännu aldrig dött en ungrare i en stressrelaterad sjukdom.

T.ex; i rulltrappor STÅR man, inte springer eller går. O man står lite varsomhelst, för det är ingen som begriper att någon någon enstaka gång har bråttom, och vill ta ett par steg för att hinna med tunnelbanetåget man hör är på inkommande.

Samma karaktärsdrag gör sig gällande i snabbköpskassan. Ingen suckar, eller tittar irriterat på klockan  när kassörskan diskuterar familjens hälsa med den kund som just betalar. Eller rättare sagt just betalat. För denne kund står lugnt kvar o dryftar allehanda problem när hälsosnacket är över. Att det är rusningstid, och kön är 8 meter lång bekymrar ingen. Inte heller dom i kön. Dom står lugnt kvar o väntar. Dom som blir högröda av ilska o stress, är "utlänningar" I det fallet får jag nog fortfarande betrakta mig som utlänning, även efter snart 10 år i Budapest.

Listan kan göras lång, men jag tror ni fattar.

Trafiken; dom kör som biltjuvar, tar ingen hänsyn till trafikregler. tex rödljus o annat.
I början när jag fortfarande grön, stannade jag vid ett trafikljus som ljust slagit om från gult till rött. Med nöd och näppe fick en polisbil som körde bakom mig stopp på sitt ekipage, när han i vanlig ordning växlade ner o tryckte gasen i botten i när han såd att det jst blev rött. När det blev grönt och jag startade, satte han på blåljuset och stoppade mig. Efter en rejäl utskällning fick jag blåsa i promillemojängen. För inte kunde jag väl vara nykter o köra på det sättet...

Men även om dom kör som galningar, så är dom mycket vänliga i trafiken. Om man fem meter innan en korsning kommer på att man ska svänga, och ligger fyra filer fel, så ut med blinkersen bara, alla stannar och låter en korsa alla körfälten. Om man kör i bussfilen, vilket naturligtvis är förbjudet, och passerar all stillastående trafik, blir man insläppt direkt när man vill in i normalt körfält igen. Det ni. Hade INTE funkat i Malmö. "Den jäveln släpper vi inte in".

Pratade lite om just detta häromdagen med en som undrade hur det var att bo i Ungern. Tänkte då att det kan jag ju skriva ett par rader om i detta forum.


Sen är det ju det där med vädret. Säger inget mer :-)))


Barnvakten ringde, o sa att hon inte kunde komma. Så det blir till att ställa in Pommis ikväll. Ska laga mat för en gångs skull. Kokt kyckling med ris o citronsås.


Comments
Postat av: Tuttan

Tror inte jag skulle trivas i Ungern. För varmt o för longsamt :-)Skulle väl fo magsor efter en vecka. Vi hade förresten snö po topparna i morse, därefter kortbyxerväder utanför dörren. Det ni - alla höstälskare. Knallblo himmel med knallgul sol därtill, förstoss :-)

2008-08-24 @ 22:57:37
Postat av: Tantalorum

Underbart...jag har daglig kontakt med vårt Ungerska kontor och jag känner så väl igen allt du säger. Om vi har ett brådskande ärende tex så kan vi få vänta i 3 dagar innan någon ens tittar på vår förfrågan :-)

2008-08-25 @ 21:51:06
URL: http://tantalorum.blogg.se/

Give your comments here:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0