Tors 4/9 2008 - Dagis

Igår fick vi reda på att lilla m kommit in på det ungerska dagis vi har här i kvarteret. Nu behöver vi inte skjutsa kors o tvärs genom stan, eller betala skyhöga avgifter som på "Superkids" där hon gick tidigare. Det är ett engelsk språkigt dagis, men det gav alla ungarna tusan i. Dom bubblade glatt på ungerska, till lärarnas och föräldrarnas förtvivlan.
Första dan idag. Inga problem, hon kunde inte bli av med oss fort nog när vi lämnade imorse. Hon som är så reserverad i början annars :-)
Ska hämta nytt pass på svenska ambassaden till mej i morgon - lite tokig meningsuppbyggnad där, men får skylla på min gamla svensklärare, hon kollade alldrig så noga, o hade nog inte anmärkt i detta läget heller, men min mamma, uj uj. Tur hon är död o begraven, iallafall i det avsendet :-) 
Iallafall, i mitt gamla pass har den plastade bildsidan trillat ut. Fjärde passet på raken som dom fått byta ut. Gratis, men i alla fall. Ingen sk svensk kvalitet där...
Lilla m ska hämta ut sitt nationella ID kort på samma gång.
Idag ska jag laga mat. Köttbullar med potatis o gräddsås. Blev lite sugen på det när jag va på IKEAs delikatessavdelning häromdagen. Köpte med mig en burk lingonsylt hem. Den ska ätas upp ikväll. Inte burken alltså, men dom små röda bären...

Så här långt har dom kommit nu...

Comments
Postat av: Tuttan

Jag gor i Mammas fotsteg, men gör mitt bästa att behärska mig o inte popeka alla stavfel o andra fel, som t.ex. att Kullenkonstverket heter Nimis (vilket betyder "för mycket") o inte Nemesis,som är vedergällningens och det rätta mottets Gudinna i den grekiska mytolologin. So det so!

... men för att inte göra mig alltför impopulär ska jag försöka behärska mig i fortsättningen oxo :-)

2008-09-04 @ 22:17:09
Postat av: Annakarin

Det finns saker man saknar när man är utomlands längre tid. Jag minns ett café i Los Angeles som hade knäckebröd!!

2008-09-05 @ 08:57:58
URL: http://ellerhur1.blogg.se/
Postat av: Tantalorum

Nu är ju snart krigszonen utplånad :-)

2008-09-05 @ 10:25:52
URL: http://tantalorum.blogg.se/

Give your comments here:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0