Torsdag 28/5 2009 - mellanlandning

Kom tillbaks från Båstad igår. Inga problem med att få ett säte. Tack Kajsa :-)
Men att få ut bilen från den nya långtidsparkeringen på flygplatsen i Budapest... Tog lika lång tid som att flyga från Köpenhamn och hit :-(
Den gamla långtidsparkeringen, är omgjord till korttids, och alltså svindyr. Parkerade alltså i måndags på den nya fina skinande o blänkande långtidsparkeringen. Som det hörs på namnet ligger den låååångt borta.
Tänkte i vanlig ordning betala avgiften i den normart sett bemannade luckan inne på terminalen. Klockan var dock över 23.00. Alltså stängt. Travade då iväg till den lååååångt bort liggande långtidsparkeringen. Gick fram till P-automaten med Eurocardet i högsta hugg. Överaskning nummer ett; automaten tar bara kontanter! Överaskning två; högsta sedelvalör 10 000 HUF. Och där stod jag med min 20 000 peng. Alltså vilt svärande gick jag tillbaks till terminalen, plockade ut en summa som skulle ge mig en 10 000 peng, som är maxvalör enligt den fina bilden på vilka sedlar som är gångbara Tillbaks till låååångtidsparkeringen. I med P-lappen, Kostade 6250 HUF. Helt ok. Stoppade i min nyligen förvärvade peng. Som spottades ut igen, och igen, och igen... efter lite mer svärande o sparkande på automaten läste jag det finstilta; "betala endast med jämna pengar". Eller nästan jämna. Såg i en lång tabell, vilka summor som var tillåtna vid olika belopp. Vid ett pris på 6250, kan man stoppad i max 8000 HUF. Vem i h-e står sent på kvällen med plånkan full av sedlar i samtliga valörer??? Inte jag. Bara stora HUF pengar, lite Euro, o en litel ynklig Rubel-sedel. Nu började mitt svärande osa svavel, pulsen upp, ansiktet högrött. Vad göra nu?? Ingen bemanning vid utfartsbommen. Gick då tillbaka till korttidsparkeringen, som är bemannad. Ställde mig till fots i den långa kön av bilar som väntade vid utfartskassan. För det är ju så att alla ungrare verkar ha ett litet företag, och vill ha "skrivet kvitto" Här räcker det inte med en liten kasabong i bokföringen. Nädå; kassakillen ska knappa in företasgsnamn, fullständig adress, och skattenummer i datorn, så att detta framgår på kvittot. Tar sin modiga tid med pekfingervalsen, skottsäkert glas i luckan o med en raspig kommunikationsanläggning. Till sist var det iallafall min tur, och se... man kunde betala hos honom även för långtidsparkeringen. Med kort.
Det positiva i saken är väl att jag fick min dagliga motion på köpet
Vilket äventyr. Eftter 11 år i landet blir man fortfarande ständigt överaskad. Till saken hör att alla automaterna är sprillans nya, o allt i toppskick, men flygplatsförvaltningen hade väl glömt kryssa i rutan för kortbetalning i kravspecen för dom nya automaterna. Ska man köpa en bussbiljett för 280 HUF (ca 10 SEK) så går det alldeles utmärkt att betala med kort. Denna automat står precis intill,Men det är stadstrafikens automat, inte flygplatsens.
Nåväl, hemma igen alltså. Lagom för en långhelg. Flyger till Rom vid lunchtid. Tillbaka på Söndag, i lagom tid för att fira helgdag på Måndag här i Ungern. Livet är inte så dumt trots allt. Under strecket så att säga :-)))



I tisdagskväll var vi (jag Kajsa, Hilda, Victor och hans Anna) o käkade på "Grodlår och Timjan" i Båstad" Gott o trevligt i mysig mijö kan man väl sammanfatta det hela.
Alla beställde olika rätter, varpå servitrisen (tillika ägarinnan och kockens fru) suckade o mumlade "att nu blir väl kocken glad", med den tydliga innebörden att hon tyckte att vi väl kunde enas om EN rätt. Klart övertramp, som gav lite minuspoäng. Men annars som sagt allt prima :-))

Anna, jag o Hilda :-)


Comments
Postat av: DD

Sverige är inte så dumt ändå..............Här betalar vi med bensinkort i alla p-automater.

2009-05-28 @ 10:24:12
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Linda

hahaha, jag tror att spanjen och ungern har samma kung =) bilden ser ut att hade den kunna va fran ischgl pa allergra! eller hur?? pusssssss

2009-05-28 @ 12:49:46
URL: http://lindalejhejsvej.blogg.se/
Postat av: Tuttan

Det var roligt!!!Men du maste visst träna det berömda ungerska talamodet lite till.....

Av trevliga saker blir det aldrig sa roliga historier. Vafför da???????? Är människan skadeglad? Inte tvunget, men erkänn att man inte berättar lika roligt om bara bra saker :-)

2009-05-28 @ 22:07:30

Give your comments here:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0