lördag 2 januari 2010 - äntligen en "vanlig" helg....

Idag känns det äntligen som en normal helg. På måndag kommer allt igång igen. Full vecka oxo. Dvs onsdag är ingen helgdag i detta land. Skönt :-)

Jag beställde ju i november nångång ett DNA test. Spottade i en kopp, sände till ett labb, o vips vet jag vem jag är. Enkelt praktiskt och utan möda.
Släktforskare i släkten har tidigare kommit fram till att vår gren av sagda släkt är spårade bak till en bonde i Dalarna som hette "Per i Tolbo", o . Eller om han bodde i Tolbo o hette Per?? Det helade utspelade sig iallafall på 1600-talet. Låter ju genuint svenskt om jag får säga det själv. Men riktigt så enkelt är det inte. Mina gener på mammas sida stammar för 150 000 år sedan från södra Afrika, för 75 000 år sedan fanns dom (generna alltså) i mellanöstern, för att landa i Europa för sådär knappt 50 000 år sedan. Dom manliga generna går att spåra från grässtäpperna i nuvarande Ukraina, där dom fanns för 10 - 15000 år sedan. Sen drog dom sig mot norra Europa. Har spår av finländare, estländare, ungrare, tom svenskar!!!, danskar, tyskar, ryssar, irländare o turkar. Så svensk är jag. Och ni oxo mina kära barn :-))))
Per i Tolbo kan ta sig i häcken :-))) 

Sen vet jag vilka sjukdommar jag är mer känslig för, och mindre känslig för. Ska ta ett litet snack med min doktor nästa gång jag ska på hälsoundersökning, så får vi se om vi kan lura generna lite. Det va ju det som va vitsen med att göra testet. Att förbygga för att sena slippa förska bota. Både billigare o enklare skulle jag tro :-)

Vi har en bunt flitiga hantverkare där uppe som bygger in ett skåp som jag beställde för ett par veckor sen. Gediget bygge. Emil skulle ha godkännt det hela med avund. Så bra är det nämnligen. Går säkert att använda till atombunker om så skulle behövas en vacker dag. En bra sak med detta land är att det finns DUKTIGA hantverkare!! Sen kostar det ju inte precis skjortan heller. Vågar inte tänka på vad detta bygge skulle kostad i Sverige, med eller utan rotavdrag... Eller på hur kvalitén hade varit...
I eftermddag har M&m bestämt att vi ska åka skridskor i stadsparken. Kan bli rätt skoj. Va några år sen sist...

Ser i skrivande stund ut som skridskoåkningen får vänta nån dag. Byggjobbet där uppe ser ut att dra ut på tiden...



Comments
Postat av: Tuttan

Det är nog bäst att vi (Emil) kommer och inspekterar.....

2010-01-03 @ 22:55:19
Postat av: T

Det är nog bäst att vi(Emil) kommer och inspekterar.....

2010-01-03 @ 22:57:12

Give your comments here:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0