Fredag 21 maj 2010 - stag snack

Efter en vecka full med Hildor, Major, Kajsor, o Victrar, är jag nu tillbaks i Budapest. Jodå, en hel del jobb hann jag faktiskt med mellan varven. Plus att plantera blommor i balkonglådorna på altanen på Köttfärsgatan.

Har även fått en myt fördärvad. Efter att ha parkerat bilen inne i centrala Malmö, utanför Kajsas port alltså, tog jag taxi till Sturup. Chaffisen va en pratglad mörkhyad man. Tror dom kallas invandrare…?

Efter lite snack hit och dit, frågade jag om hans liv blivit som han önskat, jag menar, han kom ju från (enligt myten alltså) från förföljelse och misär, till ett rikt land fullt av möjligheter. Guld o gröna skogar. Utav detta var det bara gröna skogar han sett. Visst har han det bra, radhus, diskmaskin, bil, fru o två barn. Ricky, som han heter enligt taxi legget, är 35 år, och kom till Sverige med 15 bast. Svenskan va då inget vidare, vilket betydde att högre studier i princip va omöjliga. I och för sig så finns inte dom möjligheterna överhuvudtaget när man har adress Rosengård… väl???

På frågan om han brukar åka o hälsa på sina släktingar i Kurdistan, blev svaret att alla hans släktingar numera bor i Malmö, men han åker ibland ner för att träffa sina gamla kompisar. Stampade jordgolv o Kalasnikovs tänkte jag då raskt. Men han berättade att i princip samtliga av dom som stannade kvar har bra utbildning, bor i stora hus, Plenty of bilar, och annat som man kan tänkas behöva. Sammanfattningsvis har dom det idag betydligt bättre ställt än dom som  kom till Sverige för att söka lyckan.

Stort hål på gammal myt alltså.

På flyget till BUD, fanns det med 20 talet överförfriskade danskar. Alla med samma vita T-shirt, som talde om i vilket syfte dom va ute o reste. Stag Party. I mitt stilla sinne räknade jag lite på vilka summor dom skulle bli blåsta på väl framme vid destinationen. En försiktig beräkning visade det sig att dom får räkna med att lägga ut 500,00 EUR per skalle, för lärdomen att ingenting är gratis. Möjligtvis kan dom öka promillehalten från 1,2 till 1,8 för dessa pengar, investerade på mindre seriösa strip klubbar. O sånna finns det gott om. Dessa stackars danskar kommer ikväll att utgöra ett lätt byte för vältaliga inkastare. Totalt sett kommer dessa  20 glada gossar ikväll att bli berövade på 10 000 EUR - minst.  Grattis!!


På plussidan får man väl säga att dom inte riskerar några dödliga sjukdomar, då besparingarna gått åt att lösa drickanotan. Alltså ingenting över för andra utsvävningar.

Tur att man är gammal (skrev jag gammal, menar ju ung) och klok...


lilla m blev väldigt glad att jag äntligen kom hem :-)


Comments
Postat av: Tuttan

Kommer denna visdom av egna erfarenheter? Och är inte en tom planka och rejäl huvudvärk beviset för att det matte ha varit jättekul?

Lilla m i jeans ! Wow :-)

2010-05-21 @ 21:52:31

Give your comments here:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0